2012. január 11., szerda

(Majdnem) slambuc


Profi slambuckészítők lépjenek tovább, a bejegyzés számukra szentségtörés, nem is nekik készült. Jómagam az étel nevét ugyan már hallottam, de gőzöm nem volt arról, mi is ez. Mautner Zsófia közelmúltban megjelent kitűnő szakácskönyve (Slambuctól bambuszig) irányította rá a figyelmem. Ha az ételt definiálni szeretnénk, nem járunk messze a valóságtól, ha azt „tésztából és krumpliból készülő, szalonnával, esetleg paprikával ízesített pásztorételként” tesszük. Hajdú-Bihar, ezen belül a Hortobágy a szülőhazája, csikósok, pásztorok főzték, ma már másfelé is készítik, sokszor más néven. Öhöm, öreglebbencs, galaburgyi, handabakáré. Az alapanyagok kiegészülhetnek kolbásszal, paradicsommal, paprikával, pirospaprikával. Bográcsban készül, az egyéb verziót talán nem is illik slambucnak nevezni. Fanatikusok esküsznek, hogy a bográcsos verziónál egyedül a harminckétszeri forgatás az elfogadható. Nem több és nem kevesebb. Panel körülmények között viszont cseppet nehéz lenne előállítani, így maradtam a hamis verziónál, a kicsit merev szabályokat is liberálisabban kezeltem.

Slambuc (kétszemélyes adag)

10 dkg füstölt szalonnát kockáztam, zsírját kiolvasztottam, majd a pörcöket kipecáztam. A zsírban 1 fej kockázott hagymát aranysárgára pirítottam. Rádobtam 35 dkg hámozott, kockázott krumplit, sóztam, borsoztam. Felöntöttem annyi vízzel, amennyi ellepte. Fedő alatt, 15 percig főztem. Ment bele 10 dkg karikázott füstölt kolbász, a pörc és 10 dkg durvára tört lebbencstészta. Az edényt már csak rázogattam, a keverés összetörné a krumplit, lebbencset. Addig hagytam a gázon, míg a levét el nem főtte, ez kb. 35 percet vett igénybe. Közepes méretű tepsit kikentem kacsazsírral, beleterítettem a masszát, majd a tetejére is bőven került kacsazsír. A forró sütőben pirítottam még 20 percet. Az étel kétségkívül nem diétás, közvetlen lefekvés előtt nem célszerű fogyasztani. A jelentős zsírbevitel miatt az emulgeálás szinte kötelező, ezt mi savanyú uborkával és a már szerepelt Kúcs féle rozéval oldottuk meg. Az étel óriási találmány, a kolbász, szalonna zsíros, füstös íze beivódik a krumpliba, lebbencsbe, szóval eteti magát…A bográcsos verziót is kipróbálom!
Slambuc.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése