2012. január 23., hétfő

Ha borozunk.... (előételek, borkorcsolyák)

Szeretem a beszélgetős, borozgatós délutánokat, ilyenkor lehet előrukkolni a gyorsan összedobható, vagy előre elkészíthető borkorcsolyákkal, harapnivalókkal. Érdekes dolog ugyanazt az étel különböző borokkal, vagy ugyanazt a bort más-más betevővel vizsgálni. Jelen összejövetel részben családi ünnep, részben kézilabdameccs jegyében zajlott, utóbbi feletti bánatunkat azért az ételek és részben a borok kárpótolták. A recepteket nagyrészt a netről szereztem, némelyiket kicsit módosítottam, mert igazán izgalmas attól lesz, ha van benne egy kis egyedi is:-)

Hagymás lepény

Az alap a leveles tészta, amiből boltban is tűrhető minőség vásárolható, én is ezt tettem. Ez a verzió már előre nyújtott, lényegében gáztepsi méretű. Sütőpapírt azért tettem alá, majd elkentem rajta egy pohár tejfölt. Reszeltem rá 10 dkg jó minőségű parmezánt, rádobtam két fej, vékony cikkekre vágott lilahagymát. Só, frissen őrölt bors, bőségesen friss kakukkfű került a tetejére, majd megcsepegtettem olivaolajjal.

Hagymás lepény előkészületek.

180 °C körüli sütőben 20-25 perc alatt elkészül. A lepény ropogósra sült, a hagyma, oliva, parmezán triumvirátus nagy kedvenc, jól illet hozzá a kakukkfű.

Megsült.

A hasonló lepények szabadon variálhatók, minőségi a fetás, koktélparadicsomos verzió, előbb-utóbb biztosan sorra kerül.

Picit még rápirítottunk...

Füstölthalas szendvicskrém

A krém szépségét a füstölt hal – torma harmónia adja. Mert ha működik húsvétkor, füstölt sonkával, miért ne tenné bármikor, hallal? Teszi. A hangsúly ezen a két összetevőn van, a többi hozzávalót tekinthetjük állományjavítónak, vagy vivőanyagnak. Egy kisebb (25-30 dkg) füstölt pisztrángot bőrtelenítek, majd óvatosan lefejtem a gerincről. Ha elég körültekintő vagyok, további szálkátlanítás már nem szükséges. Villával összetöröm, majd vegyítek bele 6 dkg vajat, púpos evőkanál tejfölt, kávéskanálnyi tejszínt, pöttnyi angol mustárt. Lereszelek két púpos evőkanálnyi tormát, a masszába dolgozom. Kevés só, frissen őrölt bors egészíti ki, de persze a füstölt és a tormás ízé a dominancia. A krém szerencsés volt, mert remek, tesóm által sütött bagettre kerülhetett.

Szendvicskrém, királyi bagetten.

Ricottás, mézes hagyma

Személyenként egy lilahagymát sós vízben 10 percig főztem. Amint kihűlt, a belsejét kipecáztam, a külső 2-3 levelet meghagyva. Sütőpapírral kibélelt tepsibe pakoltam, megtöltöttem ricotta krémmel, melybe maroknyi friss bazsalikomot aprítottam, enyhén sóztam. A tetejére darált dió került, végül meglocsoltam 2 evőkanál olivaolaj és egy evőkanál méz keverékével. Forró sütőben 15-20 perc kell neki, az olajos méz gyönyörűen karamellizálódik.

Hagymák, kivételesen nem szalonnával.

Amit ittunk: Szeremley Huba rizlingje. Öcsém (dedikált borszakértő) szerint felvásárolt szőlő, nekem szebb emlékeim voltak róla. Túlságosan lágy, a rizling jegyeket nem viselő, de ettől még iható bor volt. A nap csúcspontja mindenképp a Figula 2009-es Balázs-hegy chardonnay. A barrique pont eltalált, a vaníliás íz nem lóg ki a gyümölcs és a kellemes sav mellől. Zárásként egy Jura bort bontottunk, a borvidék kellemes emlék, bíztam most is benne. Egy ritka fajtát sikerült beszerzi, érdeklődőknek bővebben itt: http://alkoholista.blog.hu/2011/11/10/jura_2 A savagnint máshol nem is termelik, kíváncsian vártuk. Sajnos előjött a borvidékre jellemző, hosszú, hordós érlelés rákfenéje, az ászkolási íz. Ha nem túl hangsúlyos, én még szeretem is, itt sajnos rátelepedett a borra, semmi mást nem lehetett érezni. De soha rosszabb délutánt…


A karamellizálódott méz látványnak sem utolsó..

Rangsort az ételek közt nehéz felállítani, de talán nem is szükséges. Sajnos, az egyik résztvevő kegyét nem sikerült elnyernem, a nutella győzedelmeskedett....

Linda nutellázik...


Alapötletek innen: http://fozzunkolaszul.blogspot.com/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése