2012. február 14., kedd

Ismerkedés a csicsókával

Ne tagadjuk, manapság népszerű gasztronómiai alapanyagról van szó, nem maradhatott kipróbálás nélkül. De mi is ez a gyömbérre, ráncosabb krumplira hasonlító valami?

Csicsóka a'la natur.

Meglepő módon az őszirózsafélék családjába tartozik, gumós, évelő. Az itthoni éghajlati körülmények között magot nem érlel, gumóról szaporítható. Ebből következik, hogy nem őshonos, a XVII. század elején került Európába Észak-Amerikából. Itt épp súlyos éhínség pusztított, a francia kolónia túlélését főként ennek a növénynek köszönhette. Ők küldték az őshazába, majd gyorsan megvetette a lábát az egész kontinensen. Nevezik édesburgonyának, az angolszászok jeruzsálemi articsókának is. Jellegzetes, édeskés-diós íze miatt kedvelt alapanyag, leves, saláta, püré formájában hasznosítható, készülhet belőle köret, egytálétel. Egyedi íze mellett biológiai tulajdonságai is említésre méltók. Édes ízét az inulin és polifruktozánok adják, amit a szervezet a vércukorszint emelkedése nélkül hasznosít (fruktózzá bomlik). Az inulint ugyanakkor nem vagyunk képesek lebontani, csak a vastagbél flórája kezdi meg a szétdarabolást, következményes, jelentős mennyiségű széndioxid, metán és hidrogén képződéssel, aminek hatásait talán nem kell ecsetelnem. Lényeg, hogy cukorbetegek is fogyaszthatják. A gumó szezonja szeptembertől áprilisig tart. Földből kiszedve gyorsan fonnyad, viszont a fagy iránt jóformán érzéketlen, vagyis a „szüret” folyamatos. A csúcsgasztronómiában tengeri halak, Szent Jakab kagyló, homár köreteként jelenik meg, társítják szarvasgombával is. Én elsőre egyszerűbb recepttel próbálkoztam. A feldolgozásnál arra kell figyelni, hogy az éppen megpuhult csicsóka pillanatok alatt pépesedik, szétesik. Ez pedig csak a püré és leves változatoknál megengedett :-).

Csőben sült csicsóka (2 személyre)

A gumókat (40 dkg) alaposan megsikáltam, vékonyra szeleteltem. Összekevertem 0,3 dl olivaolajjal, 2 gerezd, apróra vágott fokhagymával, enyhén sóztam is. Ment a tálba, ahol nyakon öntöttem 1 dl tejszínnel, a tetejére 5 dkg parmezánt reszeltem.

Mehet a "csőbe".

Forró sütőben 25 perc alatt barnult meg a sajt, a csicsóka ressre készült. Kellemes, diós ízével harmonizál a parmezán, az étel kifejezetten laktató, magában fogyasztottuk. Kellemes csalódás, a szezon hátralévő részében egyéb felhasználás is tervezett.

Első csicsókám:-)

Infók részint innen:

http://buvosszakacs.blog.hu/2009/10/22/csicsoka_a_csodagumo



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése