2012. március 19., hétfő

Halat „grilleztünk”

A hazai halfogyasztási átlagot növelendő ismét kihasználtuk barátaink budapesti látogatását, akik voltak olyan kedvesek és útba ejtették a Budaörsi Halpiacot (http://www.plpseafood.hu/ ) Igazából tőkehal pofára és vörös márnára gyúrtam, sajnos egyik sem volt készleten, de ami késik, nem múlik, fognak még szerepelni ezek az ételek a blogon. Az eladóval történt telefonos konzultáció alapján a makrélára esett választásom, ami kifilézve, annak rendje és módja szerint frissen meg is érkezett. Azonosítási kísérletem alapján ez a közönséges makréla volt, kiválóan grillezhető, ízletes példány. Hosszas előkészületet nem igényel, a remek tengeri ízekre csak kicsit kell ráerősíteni, jelen esetben citrommal, kakukkfűvel. A köret már nehezebb kérdés, – a spenótot elvetettem – végül egy másik zöldre és a fokhagymára szavaztam.

Grillezett makréla, cukkini écrasé, konfitált fokhagymával

A filéket megmostam, szárazra töröltem. Negyed órán keresztül olivaolaj, frissen facsart citromlé, kevés kakukkfű társaságában marináltam, majd grill edényben oldalanként másfél percet sütöttem. A sütést bőrös oldallal felfelé kezdtem. Tálaláskor tetejére már pár csepp citrom és jó minőségű tengeri só (fleur de sel) került. A köretek már több időt vettek igénybe, de megérték a fáradtságot.

Makréla marinádban.

Konfitált fokhagyma

A konfitálás reneszánszát éli, népszerű konyhatechnikai manőver, valójában egy régi tartósítási módszer újrahasznosítása Kiváló alany erre a fokhagyma, ami krémessé válik, esetleges erős íze pedig átlényegül. A gerezdeket héjastól edénybe pakolom, rozmaringból, kakukkfűböl, babérlevélből álló fűszercsokrot (bouquet garni) dobok mellé, felöntöm annyi olivaolajjal, amennyi ellepi. Az olajat lassan felmelegítem, majd az edényt lehúzom a tűzről. Amint kihűlt a melegítési procedurát ismételem. Akkor tekinthető késznek, ha a kés könnyen beleszalad a gerezdbe. Nálam ehhez ötszöri hőhatásra volt szükség. A héjból kinyomott gerezd az olajban hetekig eláll, természetesen az olaj is felhasználható.

Konfitálódik...

Cukkini écrasé

A hangzatos szó pusztán a cukkini összetörését jelenti, hiszen ebből a zöldségből is készíthető az avokádóhoz, padlizsánhoz hasonlóan krém. Két közepes méretű (összességében fél kg) cukkinit héjastól centiméteres karikákra vágok, majd ezeket felezem. Edényben olivát melegítek, melybe pár gerezd, lapított fokhagymát, kakukkfüvet dobok, nyakon öntöm egy kis merőkanál alaplével. Amikor forrni kezd, mehet rá a cukkini, só. Lefedve párolom, majd a végén a folyadék jelentős részét elpárologtatom. A fokhagymát, cukkinit villával összetöröm, pár csepp citromlé, kevés frissem őrölt bors, esetleg só kell a végleges ízbeállításhoz. Tetejére elfér esetleg az apróra vágott friss bazsalikom. Halételek remek kísérője.

Cukkini krémesítés.

A szokványos sauvignon blanc helyett 2011-es Takler Pinot noir roséval kísértük. A hal húsa omlós, roppant ízletes. Gyorsan elkészíthető, a makréla esetenként a Metro-ban is beszerezhető, halevőknek tessék kipróbálni!!!

Grillezett makréla, ez-az.

Fokhagyma, cukkini ügyben bővebbet innen:

http://buvosszakacs.blog.hu/2008/12/14/ver_es_fokhagyma#more822953

http://buvosszakacs.blog.hu/2010/07/10/cukkini_2

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése