2012. március 25., vasárnap

Megjöttek az erdő első ajándékai!

A szárazság ellenére megjelentek a tavasz első kincsei, előbújt a kucsmagomba, a medvehagymát pedig kaszálni lehet. A kucsmagomba a legkorábbi fajok közé tartozik, március-április táján szedhető. Régebben szömörcsögnek nevezték, hívják még süveggombának is. Hazánkban is több faja fordul elő (ízletes, hegyes, cseh). Rendkívül ízletes, számos módon felhasználható, könnyen tartósítható gombáról van szó. A franciák nagy becsben tartják, a vargánya, szarvas-, rókagomba mellett gyakran készítik. Akadnak akár 20 cm-re is növő példányok, a nagyobbak kucsmája töltésre kiválóan alkalmas.

Kucsmagomba.

Kézenfekvő az idei első alkalommal egy másik tavaszhírnökkel, a medvehagymával társítani. Utóbbi növény arról kapta nevét, hogy a vaddisznókhoz hasonlóan a medvék is kedvelik, szerencsére nekünk, embereknek is marad belőle bőven. Leveleit a virágzás előtt célszerű leszedni, használható ízesítésre, de számos étel alapanyaga is lehet. Orvosi vonatkozásáról álljon itt annyi, hogy vérnyomáscsökkentő hatásán túl thrombocyta aggregáció gátló is. A védikus tanok szerint pedig vágyfokozó… A gombához a hagymás ízt árnyaló ízesítőként vetettem be.

Kucsmagomba medvehagymával

Az erdei gombákat sem mosom, hacsak nem muszáj. Mostani áldozataim viszont földesek, „bogarasak” voltak, ezért folyóvíz alatt öblítettem le, majd megvártam, amíg megszáradnak. A gomba mennyisége 25 dkg, ez 4 embernek elegendő előétel. Vajon egy csokor, 2 cm-es darabokra vágott újhagymát megfuttattam, majd félretettem. A maradék vajra dobtam a gombát, a nagyobb darabokat hosszában kettévágva. Só, bors társaságában pároltam, a roppanósságot még megőrizve (5-10 perc). Visszahelyezem az újhagymát, nyakon öntöttem egy kis doboz főzőtejszínnel, szórtam rá fél marék durvára vágott petrezselymet és néhány levél, aprított medvehagymát. Pirítós kenyérrel, vagy önmagában is fogyasztható előétel. A kucsmagomba íze talán a rókánál, vargányánál is markánsabb, a tejszín, petrezselyem, medvehagyma tökéletes kíséret ehhez, mást már nem is kíván. Egy könnyű, reduktív fehérboron, vagy rosén kívül…

Tejszínes kucsmagomba medvehagymával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése