2013. május 30., csütörtök

Kalóriát akarok a nyári télben!



Hideg van, ez a földszinti panelben különösképp érződik. Minden biológia, jelen esetben itt van ez a fránya hipotalamusz (agyunk kicsiny, ám annál fontosabb szelete). Mind a hőregulációban, mind az éhségérzet szabályozásában kiemelt szereppel bír. Hideg lévén utasít, irányít, szervezetünk rögtön vaskosabb ételeket kíván. Ugyanakkor a piacon már fellelhetők idény zöldségek – a primőr szó lassan kiúszik a divathullámból, pedig szerintem nem rossz – amik beindítják a fantáziát. Az ötlet és a megvalósítás közti keskeny mezsgye gyorsan áthidalódik, jöhet a pacal, a kalbász, a szokványostól eltérő körettel.

Sült disznóságok, káposztás újkrumplival, spenóttal (négyszemélyes adag)

A csarnokban sütnivaló kolbászt, húsos hurkát veszek (véreset csak azért nem, mert elfogyott). Mennyiség nem adható meg, hiszen a fogyasztás 10 és 30 dkg/fő között ingadozik, jómagam a felső kategóriába tartozom. Minimalista módon, némi kacsazsíron, a bőrt hústűvel átlyuggatva megsütöm. Ha már a csarnokban vagyok, savanyú káposztát, apró újkrumplit, haragoszöld spenótot vásárolok. A káposztából 30 dkg-ot vízzel alaposan leöblítek, lecsepegtetek. 5 dkg szalonnát kockázok, zsírját olvasztom, a felesleget elöntöm. Rádobom a káposztát, átpárolom, némiképp pirítom. Ettől függetlenül a héjas újkrumplit vajon pirítgatom, az utolsó fázist pedig a káposzta társaságában teljesítem ki. A színharmónia (és örök imádat) érdekében 20 dkg friss spenótot vajon megfuttatott, karikázott 2-3 szál újhagyma és friss, 2-3 gerezd fokhagyma társaságában fonnyasztok, sózom, borsozom, frissen reszelt szerecsendióval tisztelem. Tálalok, a spenótra még némi pirított szezámmagot szórok.

Disznóság, savkáp krumplival, spenóttal.

Karalábéfőzelék, csülkös pacallal

A karalábé egyszer önálló bejegyzést érdemel, legyen elég annyi, hogy a világ számos helyén kapnának röhögő görcsöt, ha értesülnének arról, hogy mi ezt a gumót megesszük. Az sem utolsó szempont, hogy emlékeimben él, miszerint a nyár beköszöntét egyértelműen édesanyám első töltött karalábéjához kötöttem (ahogy a tavaszt a húsvéti sonka mellé adott újhagymához). A mostani időjárást nehéz lenne nyárként definiálni, zsenge karalábé viszont kétségkívül kapható. Főzelékként való hasznosulása már Zilahy Ágnes szakácskönyvében is megjelenik, értekezik róla Magyar Elek, az Ínyesmester is. Jómagam az ő verzióját követtem, némiképp átfazonírozva, bazsalikommal kiegészítve.

Karalábé főzelék (négyszemélyes adag)

Személyenként egy, közepes gumót tisztítok, kockázok. Olivaolajon, csipet barnacukor társaságában puhára párolom, meghintem evőkanálnyi liszttel, átpirítom. Felöntöm csirke alaplével, sózom, felforralom, néhány kanál főzőtejszínnel ízesítem, bőven szórok rá friss petrezselymet, bazsalikomot.

Pacal, csülökkel

A pacal az egy filozófia, mélyebben szerző nem is mer belemerülni, mert a pacalpörkölt tökéletes receptje nem létezik, illetve a bátrabban a sajátjukét tekintik annak. Alapanyag terén is elkeserítő a helyzet, hosszas utánjárással sikerült friss, igaz lengyel (!), darabolt, valószínűleg fehérített alapanyagra szert tennem. A standardtól némiképp eltérve, a pacalt (80 dkg) olaszos alapra helyeztem, ahol a hagymával együtt szárzellert is pároltam. Került még rá némi paradicsompüré, a levet (a pacal minimális szaftot termel) újfent csirkealaplé biztosította. Egy óra rotyogás után került hozzá a kockázott, körbepirított elülső csülök (60dkg). Újabb óra elteltével friss csípős paprikát aprítottam. Amint a pacal megpuhult (kb. 3 óra), bőven adtam hozzá friss majorannát, petrezselymet, továbbá 3 szál, karikázott újhagymát. Hideg lévén szívet melengető kadarkával fogyasztottam. Csak, hogy ne küldjön újabb jeleket a hipotalamusz. 

Csülkös pacal, meg a karalábé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése